Counters

Sunday, January 03, 2010

ليس كمثله شيء


هيچ كس مثل خدا نيست. صفات خدا زمين تا آسمان با صفات مخلوق متفاوت است. مثلا يكي از صفات خدا رحيم است. در حالي كه رحم صفت انسان هم هست. اما رحم خدا كجا و رحم مخلوق كجا. خيلي از مردم فكر مي كنند كه مقدسين آنها بعضي صفات خدايي در حد كمتر به آنها داده شده است . مثلا مي گويند كه مقدسين آنها همين حالا صداي آنها را مي شنوند و شاهد بر اعمال آنها هستند. صفت حاضر و ناظر بودن در همه جا يكي از صفات خدايي است. اما با كمال تاسف عده اي اين صفت را براي مقدسين خويش در نظر گرفته اند. جالب اينجاست كه همان مقدسين در زمان زنده بودن خويش ، چنين صفتي نداشتند. اما همينكه فوت كردند ، صاحب چنين صفتي شدند و به اين طريق پيامبر محمد و علي و حسين مثل خدا (با چند درجه كمتر ) همه جا حضور دارند و اعمال و كردار همه را مي بينند و مي شنوند و حتي نيات دروني تمام زائرين خويش را درك مي كنند و آنها هم نيات و درخواستها را به خدا مي رسانند. البته مدعيان چنين نظريه شرك آميزي در ايده معتقدند كه اين مقدسين واسطه اند .

صفات خدا مطلق و غير وابسته است. يعني صفاتي مثل او وجود ندارد (الله صمد) . مثلا لامپ نور دارد، پس يكي از صفات لامپ نور است. يكي از صفات خدا هم نور است. پس مي بينيد كه اين دو صفت يك نام دارند. اما نور لامپ كجا و نور خدا كجا. آيا اين انصاف است كه صفات خدا را به مخلوق بدهيم؟ تمام مشكل تاريخ همين بوده است. يعني هميشه مردم بعد از مرگ بزرگانشان ، براي تسلي خاطر و بزرگداشت خاطره آنان ، بعضي از صفات خدايي را به مقدسين خويش مي دادند. مثلا مي گفتند كه مقدسين ما همين حالا اينجا حضور دارند و صداي ما را مي شنوند. بعد عده اي ديگر آمدند و چيزهاي ديگري به آن اضافه كردند و گفتند كه مقدسين نه تنها صداي ما ، بلكه صداي تمام پيروانشان را مي شنوند. بعد در نسل بعد عده اي ديگر آمدند و گفتند كه مقدسين ما نه تنها صداي همه را مي شنوند بلكه چون به خدا نزديكند ، پس از اين به بعد درخواستهاي خويش را به آنها مي دهيم تا در بارگاه باريتعالي مطرح كنند . بعد نسل بعدي گفتند كه مقدسين واسطه فيض الهي هستند و بعد نسل بعدي گفتند كه مقدسين مثل خدا (با چند درجه كمتر) اعمال و نيات تمام پيروانشان را در اقصا نقاط جهان در مي يابند و به خدا مي رسانند. البته در واقع اين صفت همان صفت خداست. بدون اينكه خود متوجه باشند ، صفات مطلق خدا را به مقدسين خويش داده بودند. غافل از اينكه دقيقا اين مشكل تمام تاريخ بوده است. در واقع شركي كه در قرآن از آن صحبت مي شود همين است. به همين خاطر خداي توانا در آيات متعددي اعلام ميدارد كه هيچكدام از مقدسين بعد از مرگ از اين دنياي فاني اطلاع ندارند.

1 : نظرات

At 11:34 PM, Anonymous رزا said...

دوست من وقتی انسان جانشین خداوند در زمین است میتواند کارهایی که او میتواند انجام دهد با اذن خداوند انجام دهد البته این زمانی است که به اشراق و ابر آگاهی برسد و روحش با روح برتر یا روح الهی یکی شود واین تنها در عهده پیامبران نبوده است و نیست انسانهای عادی نیز میتوانند با اجرای سنتهای الهی به این مرحله برسند پس ناظر بودن انسانها امری بعید نیست

 

Post a Comment

<< صفحه اصلي